Hvad er Aktivlejr?

BEMÆRK: Denne teaser er skrevet til den normale aktivlejr, hvori grupper er samlingspunktet for deltagerne. Specielt i 2021, vil medarbejdere i stedet have fokus på at lave spændende og sjove poster til deltagerne. Det nedestående kan dog stadig være værd at læse, da mange af værdierne kan overføres direkte

Vi er en lejr for alle væbnere og seniorvæbnere i hele FDF Landsdel 1 og derved et af de største arrangementer i landsdelen. Deltagerne vil i starten af august modtage en indbydelse, hvor de vil få mulighed for, at ønske mellem én af de mange grupper, som vi håber at du vil være med til at arrangere. I, som medarbejdere, vil få rig mulighed for, at give deltagerne den bedste oplevelse med det fedeste gruppeprogram – som I bestemmer. Som udgangspunkt vil deltagerne sove og spise i kredsens teltlejr, med mindre I har lyst til, at udvide programmet fra en standardgruppe til en spisegruppe (her spiser I også sammen i gruppen), eller en heltidsgruppe (hvor I både sover og spiser sammen), hvis I har en gruppe med et indhold der lægger op til den øgede ramme. 

Foruden gruppens aktiviteter byder Aktivlejren også på fællesprogram i form af aftengudstjeneste, flaghejsninger og -nedtagninger, samt et stort underholdningsshow lørdag aften. Man kan altså kalde aktivlejren for et ”mini seniorkursus”, for væbnere og seniorvæbnere, hvor de kan møde venner fra hele
 landsdelen.

medarbejder hvad er det?

Nu er det ved at være et halvt år siden, at den sidste Aktivlejr løb af stablen.

Derfor er tiden inde til, at opstarte planlægningen af lejren i år. Så først og fremmest vil vi gerne takke dig for, at vise en interesse i Aktivlejren. Måske har du været med mange gang før eller måske er du helt ny som medarbejder, men det skal bestemt ikke skræmme dig. Vi er altid klar til at tage i mod nye ildsjæle!

 

På Aktivlejren har vi, som du nok allerede ved, et stort og engageret team af medarbejdere, som rækker fra instruktører, praktisk team, køkkenfolk og mange andre. Det er her vi alle arbejder mod det fælles mål, om at give en super oplevelse for alle deltagerne. Derfor hjælper vi også hinanden hvor vi kan – også hvis der opstår udfordringer, som kræver at den enkelte “tager en tørn for holdet” med en opgave, som måske lægger lidt udenfor eget ansvarsområde (fx at give en hånd med opvasken efter fællesspisningen, agere statist i en gudstjeneste eller give en hjælpende hånd med forberedelse af en anden gruppes aktivitet, hvis vi kan se, at “det hele brænder på” for nogle af de andre). Vi er afhængige af denne fleksibilitet fra alle medarbejdere, hvis Aktivlejren skal kunne fungere og forventer derfor, at du, hvis du vælger at deltage, er med til at løfte i flok.

Jeg vil gerne have en gruppe

Hvis du, som medarbejder vælger at tage en gruppe, er der 3 muligheder. Disse er hhv. standardgruppe, spisegruppe eller heltidsgruppeForskellen på gruppetyperne er tiden, hvor I har deltagerne, samt hvor stort jeres budget bliver. Hvis I vælger standardgruppen vil I kun have deltagerne i den afsatte gruppetid (se programmet her). Hvis I derimod vælger Spisegruppen, vil I have deltagerne i lidt forlænget tid udover den fastsatte gruppetid i programmet, Så I har måltiderne lagt ind i gruppens tid. Til sidst har vi heltidsgruppen, hvor I vil spise og sove i gruppen. Det eneste fastsatte program er derfor fællesprogrammet og I følger ikke ellers de fastsatte gruppetider. Her gives altså mulighed for hike væk fra lejren, nataktivitet eller andet. Både spise- og heltidsgrupper vil have et højere budget end standardgrupperne, for at kompensere for de ekstra omkostninger der er ved at købe mad.


Hvilken type skal I så vælge? 

Det er naturligvis op til jer! Vi oplever oftest at deltagerne får et større sammenhold i heltidsgrupperne, da de får mere tid sammen og samarbejder mere i løbet af weekenden. Til gengæld bliver det nemt på bekostning af, at de bliver lidt isolerede fra resten af lejren. Omvendt har standardgrupperne mere afgrænsede/opdelte aktiviteter og har til gengæld mere tid sammen med alle lejrens øvrige deltagere, når der er fri fra gruppeprogrammet. Spisegrupperne har mulighed for at have andre aktiviteter, der kredser om temaer som indeholder madlavning. Det er vigtigt for os, at kunne udbyde alle de forskellige gruppetyper, så der er noget der passer til alle deltagernes lyst og også til jer medarbejderes interesser og hvad netop I brænder for at lave med deltagerne.

 

Vores råd er derfor: 

Overvej hvilken type aktiviteter I ønsker at afholde (og om I har brug for pauserne som standard-/ spisegrupperne giver imellem gruppetiderne, eller om I hellere vil “gå all in” på en heltidsgruppe og fordybe jer maximalt i gruppens aktiviteter og samværet med deltagerne) og vælg jeres gruppetype ud fra dette. Men husk: Både væbnere og seniorvæbnere skal kunne deltage i aktiviteterne.

Aktivlejr Hvad nu?

Du må meget gerne melde tilbage til Michael, om du ønsker at være medarbejder på Aktivlejr i år og hvad du ønsker at lave (find kontakt her). 

Hvis du melder tilbage at du gerne vil deltage, vil du modtage et kodeord til login, således du kan oprette en bruger på medarbejdersiden. Her vil du kunne finde yderligere informationer for medarbejdere, et forum for at udveksle ideer og/eller koordinere program med andre grupper, finde deltagerlister mm. 

Du vil i starten af maj modtage et medarbejderbrev, med praktiske informationer om fx budget, tekst til indbydelsen og mere.

Hvis du har modtaget en mail fra os og du ikke kan deltage i år eller hvis du slet ikke ønsker at deltage i aktivlejren mere hører vi også meget gerne fra jer! Det gør vi gerne for at kunne opdatere vores medarbejder lister. Hvis du ikke ønsker at deltage mere vil du naturligvis blive fjernet fra vores mailing liste. For at sikre at det ikke går i glimmeren  vil vi i løbet af foråret vil vi ringe til jer, som endnu ikke har svaret, for at følge op på, om I kunne have lyst til at være med i år. 

 

Sidst men ikke mindst:
Det var alt fra vores side i den her omgang. Hvis I skulle have spørgsmål om noget fra teaseren eller andet, må I endelig skrive til os i udvalget.

Ellers håber vi at ses til et brag af en lejr på Øksedal senere i år!